Intro

Odi profanum vulgus et arceo


tisdag 1 november 2011

Identitet

Hej å hå, jobba på. Ny läsperiod, nya kurser, nya utmaninga och nya kunskaper. Då kör vi igen:)Första sammankomsten för den ena kursen idag, vilken på ett mycket djuplodande och genomträngande sätt kommer att behandla begreppet Identitet. Vad betyder identitet, vilken begreppsvärld rymmer detta fenomen och begrepp?
En helvetes massa kan man ju rätt snart konstatera. Då kurslitteraturen är fyra böcker stor och tar upp teorier och synsätt från både psykologi, sociologi, socialpsykologi, biologi och diverse individ- och samhällsteorier.
Kort och gott; Vem är jag, är jag samma som igår, kommer jag att förändras i morgon, och hur blev jag mig?
Swooosch! Den e tung va;)
Som jag redan har börjat inse och reflekterat över med rätt seriös introspektion i två år nu sedan jag upptog universitetsstudier, så rymmer identitet en hel del.
Vilka faktorer och omständigheter har format just mig till den jag är?
Fördjupning följer. Även om jag redan nu har mentalt material till en avhandling, så får det vänta till jag har ännu mer kött på benen:)
En sak som jag fått erfara och som redan nu är solklar..
När man på ett rätt genomgripande sätt bryter av mot gamla vanor och mönster, och formar om sin identitet, så är det inte alltid säkert att omgivningen hänger med, eller ens är speciellt förtjust i detta.
Tar man det inte försiktigt med att "predika ut" sina nyfunna uppenbarelser, så kan människor bli både arga och sårade :/
Kunskap betyder inte alltid att berätta det man tror sig veta, utan även om att hålla inne med saker ibland när det inte är läge.
Enligt ett uttryck som jag just nu inte kan erinra mig källan eller dess ursprung, så har vi fått en mun och två öron i proportion till hur ofta de bör användas;)
Piiis Aout.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar