Intro

Odi profanum vulgus et arceo


måndag 7 november 2011

En dåres försvarstal

Odi profanum, vulgus et arceo= Jag hatar det vulgära slöddret (eller den obildade folkhopen), och kör dem iväg.
-Horatius (ni vet han den gamle visa herrn som även myntade uttrycket Carpe Diem).


Låter det hårt? Låter det strängt? Låter det intolerant och förmätet?
Lixom, vem är du att sätta dig över någon annan och tro att du är så mycket bättre?
Kanske, kanske inte. Ibland Är jag bättre, ibland verkligen inte. Skillnaden är att jag försöker bli bättre.
Frågan är om jag ska måla upp bilden som i mitt huvud rättfärdigar och förklarar varför dessa ord har blivit mina..
Det är en låååång historia, och en djupt personlig sådan. Det har med mig själv och mina upplevelser i livet att göra. Men också med att titta på resten av världen utanför min egen horisont.
Det har med otaliga möten med människor i grupp, eller i flock kanske bättre beskriver situationerna. Det har också att göra med de tillfällen jag själv tyvärr varit en del av en flock. En fördummad full flock utan sans eller vett..som handlar utan eftertanke, som ropar utan hänsyn, som tiger när orätt sker eller som passivt tittar på när fel begås.

Vad är då slödder? Slödder är ibland korkade, elaka, missunsamma och stocktjuriga. Slödder ropar och skriker ut sin bestämda åsikt och insisterar i sin idioti. Slöddret kan vara en, men också legion, många, massor.. Slödder är inte ödmjuk och tar inte hänsyn. Slödder vill inte lära sig något nytt, för hon kan redan allt. Slöddret vill härska över andra. Kvinna, man, barn och djur, det kvittar.
Slödder jagar ofta i grupp och flock, och det är ofta den berömda mobbmentaliteten kan utföra förtvivlat hemska dåd; Lynchningar, offentliga avrättningar, gruppvåldtäkter och misshandel är bara några exempel på vad slödder kan ta sig till. Slödder handlar oövertänkt och i affekt.
Slödder är Hallelulja Jesu krist i Herrens namn vik hädan!
Slödder samlas i flockar på väg från förfesten och sjunger unisont ; "Vi ska knulla alla bruuuudar"!
Slödder samlas i flock, peppar varandra och skriker: " Vi ska döda dig din jävla hora/bög/blattejävel/rassedjävel/sörlänning/norrlänning!", medans slag och sparkar haglar över försvarslösa kroppar ...You name it, Slödder hate´s it..
Slödder är inte genomtänkt, ödmjuk, självständig eller kritisk. Slödder är inte heller välsignad med en fri vilja eller en egen röst, utan Slödder förlitar sig gärna på gruppens mening eller att en osynlig högre makt ska styra deras handlingar.

Det är inte en osäker människa jag tvivlar på, för hon förstår att hon inte vet allt och är beredd att ändra sin åsikt om det verkar rimligt. Det är den principfaste, envise, rättrogne eller dogmatikern jag fruktar, för hon är övertygad om sin egen rättfärdighet.
Såå..som synes är slödder för mig ett vitt begrepp, och innehåller essensen av allt fel och ont jag fruktar, avskyr eller tar avstånd ifrån. Slödder är inte en människa som utifrån sitt eget perspektiv gör det bästa hon kan. Slödder är ond, vill ont, och gör ont..vare sig hon är medveten om detta eller inte.
Hoppas att det blivit tydligare nu, och har det inte det, så kommer du nog ändå aldrig att förstå mig, för jag tror att detta är essensen av mig..just nu..den jag är idag.. i November 2011.
Pax Vobiscum, som di sade i Ivanhoe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar