Intro

Odi profanum vulgus et arceo


söndag 23 oktober 2011

Är din helhet större än dina delar?

Idag såg jag en film som hette Flipped. Eller "såg" är nog fel uttryckt... Jag slukade den med min själ, förtärde den med mitt hjärta och mitt medvetande.Flipped är en film om kärlek. Om längtan, lojalitet, tålamod, familjeband, mod och karaktärsstyrka.
Om att våga vara sig själv, och stå för den du är fast än omvärlden kanske försöker trycka ner dig eller ifrågasätter din person. Om känslor som växer, förändras eller försvinner. Om att våga lita till sitt inre.
En bit in i filmen förklarar pappa konstnären för sin tonårsdotter vad "hela bilden" betyder.
Han beättar att om du bara ser en ko, så ser du bara en ko. Om du bara ser lite gräs och sly, så ser du bara ett fält. Om du ser solstrålar kika ner mellan trädtoppar, så är det bara en ljuskälla du ser.
Men om du lägger ihop alla dessa delar, och kanske lägger till fler, så ser du helt plötsligt en vacker vy, ett frodigt och grönskande landskap som strålar av skönhet.

Är Din summa större eller mindre än dina olika delar? Gör dina olika karaktärsdrag, egenskaper och egenheter din summa större eller mindre än dig själv?
Är du snäll, elak, tålamodig, envis, tolerant, modig, stark, vänlig, ödmjuk, kaxig, snål, fördomsfull, generös eller energifull?
Gör delarna som bygger din personlighet dig till en vacker helhet, eller bara en torftig skugga av dina bättre drag?
Jag vill vara större än mina delar. Jag vill att "den stora bilden" ska vara ett varmt och vackert landskap...Det är någonting att sträva efter..
Jag är glad att jag ramlade över Flipped...Den gjorde mig glad :-)


                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar